30 juni 2015

Studieswitch, wat levert het op?

Afbeelding
Met de grote hoeveelheid opleidingen zie je soms door de bomen het bos niet meer. Bij een tegenvallend aantal studiepunten lijkt een studieswitch dan ook bijna onvermijdelijk.

Leuk en vrolijk komt ze mijn praktijk binnen. Langzaam volgt daar toch een melancholische blik als ze begint over haar studie. Ze zoekt iets anders, maar weet niet wat… het ligt aan de studie en ook een beetje aan de docenten, het valt anders uit dan ze had verwacht. Dan vraag ik door….. Ze heeft bijna geen studiepunten. Het maakt niet uit, want ze wil deze richting toch niet op. Maar wat wil ze dan wel? En waarom zit ze dan bij mij? Een duidelijke beroepskeuze met een advies. Weg van het gepieker.

 

Dit is een herkenbare vraag. Want het is fijn, wanneer een ander, de keuze voor je maakt voor het geval het weer niet mocht lukken.

 

Ik vertel haar dat er meerdere mogelijkheden zijn. Wil ze een advies op basis van een beroepskeuzetest? Dan zal ik haar doorverwijzen. Wil ze zelf de regie? De regie over haar studie, haar studiepunten en haar succes? Weet zij diep van binnen eigenlijk niet zelf al wat zij graag zou willen? 

 

Ze kiest voor het laatste. Ze kiest voor zichzelf. Voor een kennismaking met haar eigen patronen. Ze gaat op ontdekkingsreis en wordt zich al snel bewust van haar eigen handelen en het vastlopen met haar studie. Ze ontdekt dat ze eigenlijk op meerdere vlakken vastliep en weet nu hoe om te gaan met de hobbels op haar weg. Het ‘overkomt’ haar niet meer, maar ze heeft de regie in eigen hand.

 

Wil je meer weten? Of herken jij jezelf in dit verhaal? LOF praktijk voor studenten en young-professionals kan uitkomst bieden.  

Lees meer...